DESIGNVAL 2025
Tack vare vår unika position på den nordiska marknaden och del av den världstäckande Arneg-gruppen har vi en starkt förmåga att sammanfatta och förstå dagens butikstrender relaterat till design av kyl- och frysdiskar och energifokus. Genom att förstå dagens trender kan vi förutse framtidens behov. Flexibiliteten som kommer med att vara nära kund med produktion i Sverige innebär att vi kan tillfredsställa nästan alla önskemål, och det är just de unika önskemålen som agerar frö åt framtida trender. Den som vågar göra något annorlunda kan vara först ut i en våg av kommande designval.
Trender i vår bransch kan delas in i två huvudkategorier; design och energiteknik.
År 2025 ser vi en rad spännande trender inom kyl- och frysdiskar för livsmedelsbutiker. Dessa trender drivs av teknologiska innovationer, ökade miljökrav och förändrade konsumentbeteenden. Här är en översikt över de mest framträdande utvecklingarna.
Konsumentupplevelse och design
I takt med att butiker strävar efter minskad negativ miljöpåverkan och lägre elkostnader har senaste årens trender präglats av lock och dörrar på kyl- och frysdiskar. Dagsläget är oförändrat och tack vare stora investeringar i F&U så lyckas vi ta fram minimalistiska designer på flera av våra modeller. Det innebär mer transparens, slimmad konstruktion och större glaspartier; allt för att sätta butikens varor i fokus.
Det fokuset kompletteras sedan med stora framsteg inom belysning. Alla kyl- och frysdiskar från WICA kommer med toppmodern LED-belysning. Varorna intar stora scen och LED agerar strålkastare, med så lite blekning och missfärgning som möjligt.
Hållbarhet är en stark trend och en central aspekt av utvecklingen är lång livslängd och låg miljöpåverkan. Butiker förväntar sig att material är återvinningsbara och upp till 96% av materialet i våra diskar kan återvinnas.
Medan kylteknik inuti kyl- och frysdiskar utvecklats har vi också lyckats minska möblernas fysiska fotavtryck, utan att kompromissa med volym. Golvyta är oerhört viktigt för mindre butiker och att generera mer kundyta genom grundare kyldiskar är många gånger en förutsättning för ombyggnation. Kolla in vår väggkyl Osaka 3 LX där man kan få in en 500mm djup hylla med bara 767mm utvändigt djup och fotavtryck.
Konceptval: Plåt eller trä i delin?
Delidiskar utrustas många gånger med specialfronter i ådrad trä eller varför inte korrugerad plåtfront. Genom att förändra designen i deliområdet lyckas flera butiker skapa en saluhallskänsla där man som kund intar en ny avdelning som tidigare avgränsas av färg och form. Kylda enplansrännor framför delidiskar har ökat i takt med att butiker producerar tillbehör i butiksköket (tänk skagenröra eller bearnaisesås). Rännorna agerar impulsköpsområde medan man väntar på sin tur. Trenden har varit så starkt att WICA numera har en helt egen modell, Chania.
Flexibilitet och anpassningsbarhet är nyckelord för 2025. Kyl- och frysdiskar kan skräddarsys för att möta specifika behov hos olika typer av butiker, från små närbutiker till stora stormarknader. Det gäller inte minst i delidiskar med omställbar topp, något som ökat lavinartat i popularitet efter att makroekonomin i landet har förändrats. Vår senaste modell London4 kan utrustas som manuell, självtag eller omställbar.
Färdigmat och butiksproducerat
Lunchhandeln är viktig för alla butiksstorlekar och trenden är tydlig; butikerna vill sälja egenproducerad mat, gärna i färdigpackade matlådor. Det har lett till stor efterfrågan på vår unik modell; Velden. En öppen flerplansdisk som har en otrolig förmåga att visa upp varor, inte minst butiksproducerat. Velden har även blivit populär i färskvaru- och frukt- och gröntavdelningar tack vare sin mångsidighet och säljkraft. Genom att utrusta Velden med samma konceptval som i delin binder man ihop avdelningar och skapar säljpunkter genom hela butiken. Bonus om de säljpunkterna innehåller högmarginalvaror.
Sammanfattning
År 2025 präglas kyl- och frysdiskar för livsmedelsbutiker av teknologiska innovationer, miljömedvetenhet, flexibilitet, hållbarhet och förbättrad konsumentupplevelse. Dessa trender hjälper butiker att möta både ekonomiska och miljömässiga utmaningar, samtidigt som de erbjuder en bättre upplevelse för sina kunder.